Hallo Iedereen,

Donderavond 18 juli om 19.30 is er een gratis buiten les

We hebben het weleens eerder op deze plek Taiji-Qigong gedaan maar toch nog even een extra uitleg, dit een hele mooie plek in de natuur, probeer daar zelf ook regelmatig Taijiquan te doen.

Als je van de A20 kom neem je afslag 6 richting Maassluis steendijkpolder zoals als we eerder naar de Wereld Taijidag gingen, maar dan boven aan de dijk rechtsaf richting Maasdijk gaan, volgen met de bocht mee de schenkeldijk op dan kom je de langs de “Orange Manege” de hele Schenkeldijk uitrijden totdat je bij de meren komt dan aan de rechterkant vlak voor de spoorlijn (zie het sterretje) op de kaart daar is het.

Als de weer goden ons toch tegen zitten met veel regen dan ga het helaas niet door, maar ik heb mijn 06 bij me, dus kan me altijd even bellen als je twijfelt.

Kosten buiten zijn uiteraard niets,

En iedereen is welkom ook als je een kennis of een vriend heb die mee wil doen of gewoon nieuwsgierig is.

Warme groetjes
Hans

P.S. 29 juli is er workshop van 2 uur van Health-Qigong en Shiatsu bij Sportschool Richard de bijl gross in Spijkenisse.
Van te voren aanmelden a.u.b.vanwege beperkt aantal deelnemers  info: www.taichihanspoot.nl.

 

Workshop Health Qigong en Shiatsu

Datum:          maandag 29 juli 2019

Tijd:                13.30 – 15.30 uur

Locatie:         Sportschool Richard de Bijl en Chita Gross, Galileilaan 5, Spijkenisse

Kosten:          € 19,50 contant (liefst gepast) bij aanvang van de workshop.

Aanmelden: per e-mail jpootm@kabelfoon.nl

Maximum aantal deelnemers: 25
Wat houdt de workshop in: Het eerste uur van de workshop wordt gewerkt met Health Qigong, mooie, rustige bewegingen die gericht zijn op de meridianen (de energiebanen in het lichaam).
In het tweede uur behandelen Hans Poot en gastdocent Mariëlle de Bruin (ook Shiatsu therapeut) de belangrijkste drukpunten van de blaas-nier meridiaan. Deze drukpunten hebben vaak een relatie met hoofd-/rugpijn en stress. De cursisten kunnen deze punten bij elkaar zichzelf oefenen, terwijl wij het in de gaten houden en corrigeren zodat zij deze thuis bij zichzelf of hun huisgenoten kunnen gaan gebruiken. Het is een hele ervaring om het te voelen bij jezelf of bij de ander.

Er is alle ruimte voor vragen.

Hans Poot geeft al zo’n 24 jaar Shiatsu en 30 jaar Taijiquan en Qigong en heeft in 2013 het Master Shiatsu Diploma van de bekende Namikoshi familie

Zomer vakantie t/m 1 september in Spijkenisse en tot 3 september in Maassluis,
Allemaal een hele fijne vakantie en tot ziens in september.
Foto Ben Lo samen met Hans en Nellie

            Nellie Klabbers, Grootmeester Ben Lo, en Hans Poot

 

De geschiedenis van Tai-Chi-Chuan

Is een eeuwenoude Chinese beweegkunst die is opgebouwd uit houdingen die in elkaar overgaan tot een langzame vorm, het beoefenen hiervan leidt tot ontspanning van lichaam en geest, en is ook niet aan leeftijd gebonden. Zo is er ook de legende dat de monnik Chang San Feng de schepper Tai-Chi-Chuan zou zijn.

Zijn geboortedag wordt jaarlijks op de laatste zaterdag in april nog steeds herdacht als ‘Wereld Tai-Chi dag’.

De drie belangrijkste stijlen van Tai-Chi-Chuan zijn die van de Ch’en-stijl, de Yang-stijl en de Wu-stijl. De Yang-stijl is het meest verbreid. Yang Cheng-Fu (1883-1936)

Wat doet Tai-Chi Tai-Chi-Chuan versterkt de gehele rug musculatuur, waardoor we een rechtop waarste rug houding aannemen, hierdoor krijgen we tussen de wervelschijven meer ruimte en dat is weer noodzakelijk om het zenuwstelsel goed te laten functioneren.

De oefeningen van Tai-Chi zijn zo samengesteld dat ze de levenskracht (Chi) aansporen door het lichaam te stromen en blokkades in de meridianen tegen te gaan.

Voor je met een Tai-Chi oefening begint zijn de volgende punten van belang. Het stil staan en leren ontspannen is van groot belang omdat de bewegingen ontstaan vanuit stilstand en er weer naar terugkeren. Yin en Yang. De ideeën van Yin-Yang zijn complementaire krachten in het universum.

De ademhaling en de aandacht dient gericht te worden naar de buik (tantien), Dit veld van energie is een gebied dat zich ongeveer drie centimeter onder de navel bevindt.

Als men Tai-Chi beoefent, richt men de aandacht op het volgende.

Ogen, zijn alert en volgen de bewegingen van je handen.

Neus, adem rustig in en uit door de neus.

Hoofd, het hoofd wordt rechtop gehouden alsof er een draad aan de kruin zit.

Kin, deze trek je iets in, zodat de kruin omhoog komt.

Heupen, visualiseer dat 75% van je gewicht zich onder de heupen, en 25% zich er boven bevindt.

Knieën, zijn nooit op slot en komen niet voorbij je tenen.

Schouders, zijn ontspannen zodat de energie niet omhoog trekt.

Mond, de tanden en lippen houd je dicht op elkaar en de punt van de tong ligt tegen het gehemelte.

Handen en vingers, zijn licht gestrekt en staan iets uit elkaar

Polsen, zijn bijna gedurende de gehele vorm gestrekt waardoor de chi goed naar de vingertoppen kan stromen.

Armen, de ellebogen en de polsen moeten ontspannen zijn.

Rug, de onderrug moet je het gevoel geven dat hij omlaag zakt, dus kantel het bekken alsof je gaat zitten.

Op School Tao wordt les gegeven in: Yang Style, Chen Style, Zwaard, sabel, en vele vormen van Qigong

Op onderstaande benamingen vind U ook de pagina’s van de houdingen die bij deze vormen horen.